BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 28 September 2011

TanDa tanDa haRi Kiamat


Tanda-tanda kiamat telah dijelaskan dalam al-Quran dan sunnah. Sarjana Islam Al-Allamah Safarini (w. 1188) menjelaskan, “Tanda-tanda hari kiamat itu terbahagi kepada tiga bahagian ; satu bahagian telah nampak dan berlaku, satu bahagian sedang berlangsung dan satu lagi belum tiba. Di antara tanda bahagian pertama seperti diutusnya Nabi Muhammad SAW, kematian Nabi, penaklukan Baitul Maqdis serta pembunuhan Khalifah Uthman bin Affan (semoga Allah redha kepada beliau).

Tanda-tanda lain, ialah peperangan yang terjadi antara kaum Muslimin, munculnya golongan sesat seperti Khawarij (golongan yang memberontak terhadap pemerintah) dan Rafidhah (Syiah), keluarnya para dajjal yang mengaku nabi, runtuhnya kerajaan Arab, harta yang melimpah, banyaknya terjadi gempa dan gerhana, serta hal-hal lain yang dikhabarkan oleh Nabi sebagai tanda-tanda hari kiamat”. (Al-Irsyad Ila Sahihil Iktikad Sudah Benarkan Akidah Kita, Dr Soleh Fauzan Al-Fauzan).

Ahli ulama klasik mahupun kontemporari sudah menulis buku yang khusus merinci peristiwa kiamat dan tanda-tandanya, antaranya ialah Al-Hafidz Ibnu Kathir dengan bukunya berjudul an-Nihayah (Huru-Hara Hari Kiamat). Manakala kalangan penulis kontemporari ialah Syaikh Yusuf al-Wabil, (Asyratus Sa’ah : Hari Kiamat Sudah Dekat), Dr Umar Sulaiman Asyqar (Al-Yaumul Akhir : Ensiklopedia Hari Kiamat) dan buku Barzakh & Kiamat selenggaraan Sakinah Ariff Johor (Karya Bestari). Satu kepentingan mengetahui tanda-tanda kiamat supaya umat Islam berusaha untuk tidak terlibat atau berperanan dalam menyemarakkan tanda-tanda kiamat itu.

0 comments: