BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 8 Disember 2010

harta paling berharga d dunia....


...Allah sentiasa dekat bersama hamba-hambaNya yang lemah...


sesungguhnya Allah menciptakan segalanya...menghadiahkanku dua insan yang melahirkanku..menjagaku...mengajarku agama..mendidikku..memberiku makan..memberiku pakaian yg indah2..memberiku segalanya...itulah harta yang paling bernilai bagiku...ma dan ba.

sentiasa ku mengharapkan redha daripd kedua ibu bapaku..redha Allah..
seperti sabda Rasulullah yang bersabda:

"Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua IBUBAPA......"


Riwayat Al hakim

Daripada hadis ini kita semua dituntut untuk menjaga perasaan dan hati kedua ibu bapa yang telah menjaga kita dari dalam perut hingga kita berjaya. Renungkan kembali sejauh mana kita menjaga ibu dan bapa kita. Adakah kita golongan anak soleh. Ataupun kita dalam kelompok yang sebaliknya...nauzubillahi min zalik....Justeru walaupun kita sudah berjaya ingatlah ibubapa kita dan sehingga titisan darah terakhir kita doakan lah kesejahteraan kepada ibu bapa kita......

sentiasa ku ingat setiap pesanan ba dan ma....sentiasa ku cuba menjaga setiap tutur kataku supaya tidak terguris hati mereka.....sentiasa ku cuba mengerti perasaan mereka....dan sentiasa ku menjaga hubunganku dengan adik beradikku....sesungguhnya mereka sangat menjaga hatiku..

sedari dulu...zaman kanak-kanak ku sangatlah degil....entah bagaimana agaknya ba dan ma menjagaku....andai kata nanti bila ku punya segalanya..ingin aku menjaga mereka...seperti mereka menjagaku...selebihnya aku berdoa pada Allah tuk membalas jasa mereka andai kata aku pergi dulu sblm mereka...tiap kali ku harapkan doaku d terima olehNya...ku cuba jadi anak yang baik..kerana anak yang baik sentiasa dijauhi daripada melakukan keburukan terhadap kedua ibubapa....

"ya Allah....andai aku banyak melakukan dosa padaMu..pada kedua ibubapaku..pada adik beradikku..pada kawan-kawan..pada insan lain...kau ampunilah aku...jangan kau hukum kedua ibubapaku...kerna mereka telah menjagaku dengan penuh kasih syg dan mendidikku...kau hukumlah aku kerna kesilapanku....tidak kira dosa kecil mahupun besar...sesungguhnya hambaMu ini tidak pernah lari daripada melakukan kesilapan...tunjukkan aku jalan yang benar jalan orang-orang yang kau redhai...sempurnakan amal ibadat kedua orang tuaku dunia akhiratMu..bahagiakan kami sekeluarga...jauhkan aku dari bermusuhan dengan mana-mana hambaMu didunia ini....amin ya rabbal alamin.."

0 comments: